2010. február 23., kedd

Zabkeksz (Delia Smith)

Treehugger Dannél jutottam hozzá legújabb szakácskönyvemhez, egy korai Delia Smith receptgyűjteményhez, a Book of Cakes-hez. A kis papírkötésű könyvecske 33 évvel ezelőtt jelent meg, akkoriban Delia és én is jóval fiatalabbak voltunk. A könyvben rengeteg jobbnál jobb, ódivatú, hagyományos angol süteményféleség receptje található, már olvasgatni is élvezet. Csak ízelítőül néhány: Victoria sponge cake (ez mindjárt a legelső recept), English muffin, Devonshire scones, Treacle scones, Hot cross buns, többféle cheese  cake. Meg számos, nem annyira angol, de kihagyhatlan alaprecept, pl. Madeleines, Eclairs, Linzer torte, Pavlova Cakes. Egyszóval, nélkülözhetlen a háztartásban.

Delia zabkeksze egyszerű és gyors. Először furcsálltam, hogy almával, sajttal kínálja, de a benne lévő cukor ellenére tényleg nincs igazán édesség jellege. Tízóraira, uzsonnára lehet jó, egészséges, kissé retróíze van, bármit is jelentsen ez utóbbi.

Hozzávalók:

110 g teljeskiőrlésű liszt
110 g zabpehely
110 g vaj
3 ek barnacukor
1 tojás

A száraz hozzávalókat összekeverjük egy tálban, majd hozzáadjuk a vajat és a tojást, összegyúrjuk.
Egy tepsit sütőpapírral kibélelünk, a masszából evőkanálnyi adagokat kb. fél centi vastag koronggá lapítunk, a tepsire tesszük. 180 fokra (légkeverésen) előmelegített sütőben 13-15 percig sütjük. Rácson hűlni hagyjuk.

Tejmentes margarint használva könnyen tejallergiások számára is fogyaszhatóvá alakíthatjuk.
A könyv egyébként is a margarinipar virágzása alatt született, szinte minden recepthez margarint ajánl.

6 megjegyzés:

Ízbolygó írta...

Victoria sponge cake: ilyet csináltam szombaton TE tonkababos meggylekvárjával. Igaz, az GF recept volt, nem Delia, de azért leutáltuk.:-)

Tintaleves írta...

Stip-stop cserélném a Maze után...

Zsuzsa írta...

ÍB, jól tettétek, néha az embernek az ilyen nemszeretem dolgokat is meg kell tennie. :)Én is tervezem (de természetesen deliásat ;)).

Eszter, rendben, szerintem használhatóbb lesz, mint a Maze! :)

florentine írta...

Idén a tél végét zabpelyhes keksszel próbálom túlélni. Pont a múlt héten gondoltam rá, hogy a sok aszalt gyümölcsös/csokis/diós után egy simát is kellene már sütnöm.
Finom lett :-)

Zsuzsa írta...

Örülök! Bennem viszont most felötlött, hogy milyen jó is lenne egy vörös áfonyásat sütni! :))

florentine írta...

A vörös áfonyás tényleg nagyon jó, talán a legjobb. Aszalt szilvával egész jó, a sárgabarackosról viszont megállapítottam, hogy kár volt beletenni (nem érződött az íze). Mazsolával nem próbáltam, de nem is biztos hogy fogom.