2010. február 10., szerda

Kovász - harmadik nap

Este, amikor beléptem a konyhába, megéreztem a kovász szagát. Erjed. Buborékokat viszont még nem látok. Újra elolvastam a kovászos fejezetet, határozottan említi a buborékokat. Elbizonytalanodtam, hogy most akkor kezdjem-e etetni, vagy várjak még a buborékok megjelenésére. Nem gondoltam, hogy már a kezdet kezdetén ilyen nehéz helyzetbe kerülök. Lelki szemeimmel már láttam ükunokáimat, akik frissen sült kenyerüket eszegetve könnyes szemmel emlegetik a sokévtizedes családi kovászukat és gondos, házias felmenőjüket. Mindenesetre alszom még egyet a kérdésre.

5 megjegyzés:

lorien írta...

Annak idején a Szakácsok könyve útmutatása alapján készítettem az első vadkovászt. Ott nem kellett ennyit várni, meg az elején némi joghurt is segített beindítani a folyamatokat, és minden kellett eteteni. 3 nap nekem nagyon gyanúsnak tűnik, még ha nincs is indításként segítség. Ennyi idő után ugyanis egyértelműen a baktériumok veszik át a szerepet.
A joghurt amúgy egyszeri indítónak tényleg jó, nem befolyásol semmit, néhány nap alatt további adagolás híján úgyis a helyben található gomba- és baktériumkultúra veszi át a hatalmat.

Zsuzsa írta...

Köszi, mindjárt megnézem a szakácsok könyvét, hogy tovább okosodjam. A joghurt sajnos nálunk nem játszik, még nyomokban sem lehet benne (allergia miatt).

lorien írta...

Van mégy egy C verzió, én ezt csinálom már lassan másfé éve. Jó minőségű kenyérélesztőt vettem, ezzel indítom a kovászt, és minden etetésnél szórok bele, hogy ez maradjon a dominéns kultúra. Sokkal jobb kenyér van vele, mint a vadkovásszal, legalábbis nekem jobban tetszik ízre is, állagra is.

Különben a joghurtos verzió sem biztos, hogy elvetendő, mert csak egy evőkanálnyi kellett, és csak elsőre. Mire a második hét végére használható kovász van, addigra nem mérhető a joghurt koncentrációja (a kovász felét minden nap ki kell venni).

Zsuzsa írta...

Hol veszel kenyérélesztőt? Hogy néz ki, és mi az?
A dm-ben lehet újabban egy biokovászt kapni, vettem is egyet nemrég kipróbálásra, recept van a zacskón, de ezt egyből a tésztához keveri, tehát nem hagyományos kovász lesz belőle.

lorien írta...

Ami nekem van, Franciaországból rendeltem (Francine). A Culinarisban árulnak Hovis márkájút, abból is nagy szép lyukacsos kenyeret sütöttem.
Nézd meg ezeket:
http://lorien.blog.hu/2008/06/05/vidaman_a_kovaszban
http://lorien.blog.hu/2009/01/21/kenyer_vissza_a_gyokerekhez