2010. február 8., hétfő

Kovász - első nap

Kenyérsütési fejlődési ív: a DNK-tól a kovászig.

Évekkel ezelőtt a dagasztás nélküli kenyérrel kezdem, majd jött a másfél órás buci és a hihetlen kenyér. Közben persze mindig akartam sütni az igazit, hogy miért nem jött össze soha, magyarázat mindig van. Pár hónapja áttértem a gyorskovászos kenyérre, kedves ismerősömnek, Andinak köszönhetően, kinek meggyőző kenyerét néhányszor volt szerencsém kóstolni. Útmutatása alapján egyre jobb kenyereket sütöttem, de a karácsonyi ajándékcsomagban jött Hugh Fearnley-Whittinstall River Cottage Everyday című könyve, benne kenyereivel, és ez megadta a végső lökést, ideje újra megpróbálni. 7-8 évvel ezelőtt volt már egy próbálkozásom a kovásszal, ami nem sikerült, és akkor feladtam. Utólag visszagondolva, valószínűleg nem voltam elég türelmes, és megfelelő szakirodalom sem állt rendelkezésemre.

Tegnap délután Hugh útmutatása alapján egy tálban összekevertem 10 dkg teljes kiőrlésű lisztet 2 dl vízzel (hogy sűrű festékállagot kapjak - még szerencse, hogy nyáron volt lakásfelújítás). Folpackkal letakartam, meleg helyen hagytam, és most várok. Hugh szerint érdemes néhány óránként ránézni, hogy történt-e valami, elkezdett-e erjedni. Nézegetem, nézegetem, de este negyed tizenegyig még nem történt semmi. Az erjedés beindulása néhány órától néhány napig tarthat. Türelem.

5 megjegyzés:

Ildiko írta...

Ha "légmentesen" letakarod, nehezebben tudnak a levegőből beleköltözni az élesztőgombák, én ezért félig szoktam letakarni csak.

ősi homár írta...

a HVG minősége gyorsabban romlik, mint a HP nyomtatóké:D
gasztro is még csak az egyedfejlődés elején tart:DD
http://hvg.hu/gasztronomia/20100208_a_legfinomabb_kenyer

Zsuzsa írta...

Ildikó, köszi, szellőztetem.

homár: nahát! :D

Sajtkukac írta...

Én is kipróbáltam ezt (nekem a River Cottage Handbook: Bread van meg) és teljesen működött. A kenyér is finom lett belőle.
AZ már más kérdés, hogy ahogy a cserepes növényeimet úgy ezt sem bírtam életben tartani :-( Hiába etettem :-)

Zsuzsa írta...

Na, ez rám, vagyis a kovászomra nézve bíztató, mármint, hogy működött. Hogy az etetésnél is lehetnek gondok, ezzel egyelőre nem számolok! :)