2009. november 5., csütörtök

Őszi likőrök (kökény és birs)



Most érdemes a hamvasan kéklő, fagycsípte kökénybogyókat szedni, ha valaki ismer lelőhelyet. A kökénylekvár az egyik legfinomabb a lekvárok közül, és nem csak édességnek, vadhúsok mellé is kiváló. Másik kedvencem belőle a kökénylikőr, vagy két hete már, hogy elfogyott az utolsó tavalyi kupica is, éppen ideje újat készíteni.

A kökénylikőrhöz a kökénybogyókat alaposan megmossuk, ha a szára rajta maradt, lecsípkedjük. Egy nagy tálban jól összetörjük (én krumplinyomóval szoktam), és 1:1 arányban jóféle szilvapálinkával keverjük (azaz, ha 1 kg gyümölcsünk van, 1 kg pálinkát adunk hozzá). Jól zárható edénybe töltjük, és hűvös helyen legalább 6 hétig érleljük, hetente 1-2x átkeverjük. A hat hét elteltével 1:1 arányú cukorsziruppal édesítjük, ennek mennyisége ízlés kérdése. Még két hétig érleljük, majd leszűrjük (én kávéfilteren szoktam) és üvegekbe töltjük.

A birslikőrt Juc receptje alapján szoktam készíteni, a lereszelés itt nagyon fontos, a darabokra vágott és úgy beáztatott birsből nem készül igazán finom likőr!
Egy adaghoz 80 dkg birsalmát megmosunk, feldarabolunk, és héjastól, mindenestől nagylyukú reszelőn (robotgép!) lereszeljük. Felöntjük 80 dkg jóféle magyarszombatfai almapálinkával, ennek híján vodkával, hozzáteszünk 20-25 dkg cukrot, elkeverjük, jól záródó edénybe tesszük, és hűvös helyen 6 hétig érleljük, hetente 2-3x elkeverjük, vagy megrázogatjuk. Leszűrjük (kávéfilter!), üvegekbe töltjük.

3 megjegyzés:

jókaja írta...

Hát igen, a lelőhely. Évek óta készülök a kökénylikőrre, de valahogy mindig elbújnak előlem a nyáron kiszemelt kökénybokrok :-(
Tavaly is végignéztük a Duna-partot, meg a Fennsíkot is, de csak csipkét találtunk. Az is finom likőr alapanyag, de akkor is kökényre pályáztam volna.

Zsuzsa írta...

Ó, most se késő nekiindulni a keresésnek, legalább könnyen észrevenni a kéklő bokrokat.
Egyébként ma a Fehérvári úti piacon 1000 Ft-ért láttam kökényt. (Csipkebogyó 3000)

Grosz Tamás írta...

Kökény bokor található a Jászságban szinte mindenhol, a Mátra utja pedig végig kiséri de ut melöl nem érdemes szedni...
Bövebben ragokamuvek@googlemail.com