2009. április 20., hétfő

Gyömbéres keksz (cookie)


A Cafe Moodban nagyon jó a gyömbéres cookie, sajnos ritkán van (a népek nem annyira rajonganak érte, mint én) és a receptje titkos, így kénytelen vagyok kísérletezni vele, a tökéletes gyömbéres cookie nyomába eredtem. Ez a második próbálkozás, elsőre Ina Garten receptjét készítettem el, az sem rossz, csak más típus, belül nagyon ragacsos, és az én ízlésemnek fele mennyiségű cukorral is túl édes. De még így is nagyon vonzó, ezért aki szereti ezt a ragacsos műfajt, feltétlenül kövesse a linket.
Másodszorra a segítsütis csokis kekszből indultam ki, ez egész jól megközelíti az ideált, de lehet, hogy lesz még egy harmadik próba.
A cukros gyömbért sokan otthon készítik házilag, erre még nem készültem fel eléggé lélekben, a Bosnyák téri piacon szoktam venni a magosnál. A gyömbér kissé csípős, így egy-egy nagyobb darab meglepetést okozhat, ha biztosra akarunk menni, akkor vágjuk az összeset viszonylag apróra, nekem jobban tetszik, ha kicsik és nagyok is vannak benne.

A Cafe Moodban egyébként jó a kávé és
fairtrade, finomak a szendvicsek, bagettek, a póréhagymás, baconos-sajtos tésztakosarak, és a 3-4 helyben készülő sütemény sem megvetendő, a lányok a pult mögött kedvesek.

Hozzávalók (12 darab):

8 dkg puha vaj
6 dkg barnacukor
1 ek golden syrup
1 nagy tojás
20 dkg teljes kiőrlésű liszt
1 tk sütőpor
1 tk őrölt gyömbér
1 tk fahéj
1/2 tk szegfűszeg
1 csipet só
12 dkg cukrozott gyömbér

kristálycukor a forgatáshoz

A vajat, a cukrot és a szirupot elektromos habverővel krémesre keverjük. Hozzáadjuk a tojást, alaposan összekeverjük. Egy másik tálban összekeverjük a lisztet, sütőport, gyömbért, fahéjat, szegfűszeget és sót. A vajas masszához adjuk, összekeverjük. Ha szükséges, kevés vízzel lazítjuk, de a massza maradjon sűrű, gyúrható állagú.
A cukrozott gyömbért kisebb-nagyobb darabokra vágjuk és belegyúrjuk a tésztába.
Egy tepsit sütőpapírral kibélelünk, a tésztát 12 részre osztjuk, az adagokat a kristálycukorba forgatva szétlapítjuk, a tepsire tesszük. 180 fokra (légkeverésen) előmelegített sütőben 15 percig sütjük. A megsült kekszet rácsra szedjük és teljesen hűlni hagyjuk.


(Cafe Mood: Budapest, VII. kerület, Wesselényi u. 20)

8 megjegyzés:

The Chef Viki írta...

Jaj ne csináld! Hétvégén ajándékba sütöttem 2 adagnyi csokis segítsütit, és őrületes sikere volt!

Előtte lemeóztuk, hogy milyen, aztán én konkrétan nem bírtam abbahagyni... Utána meg csodálkozok, hogy miért akkora a hátsó felem :-D

Rossamela írta...

A hétvégén átvettem a segítsüti-csokis kekszet, és a helyszíni kóstolás után kaptam mellé ebből a gyömbéresből is. Viszem haza a sütitket, otthon a férjemmel nagy élvezettel kóstoljuk (először) a gyömbérest, közben mesélem neki a történetét.

Én: Zsuzsa evett egy sütit valahol, titkos a recept, de szeretne hasonlót készíteni.
Férj (teli szájjal): Tök jó, érdekes lehet kitalálni a receptet.
É: Ez a második próba, kísérletezik a recepttel.
F: Hagyja abba. (Nyam-nyam.) Puszilom!

Aztán jött a csokis keksz, újabb elégedett hümmögés és újabb puszik emlegetése.

Örülök, hogy itt van ez a recept is, a szirup nélkül érdemes nekikezdeni?

Tényleg fenomenális, bár inkább haladóknak, a gyömbér elég markáns, kicsit csípős, nekünk nagyon-nagyon ízlik.

A csokis keksz is lenyűgöző, mindkettő kívül ropog, belül omlik és hihetelen tömény, koncentrált ízbomba.

Tökéletes egy jó kávé vagy egy tea mellé, és egy-egy darab (na jó, kettő) ki is elégíti az finomságvágyamat, mert nem csak üresen édesek, amiből jó sokat be lehet falni anélkül, hogy valami élményt adna, ezek nagyon karakteres sütik. Érdemes rájuk odafigyelni, mélysége van az ízüknek, nagyon komoly darab mindkettő.

Névtelen írta...

Látom, itt valaki nagyon szereti a gyömbért...

Tintaleves írta...

Bocsi, az előző én voltam...

Zsuzsa írta...

Viki, örülök! Hát sajnos ez a gyömbéres is igen veszélyes a kilókra nézve... :))

Rossamela, ilyen mélységű értékeléssel te vagy első szakértő kritikusom, ezt külön díjazom. Férj lelkesedését nem különben! :)
Szirup nélkül gondolom omlósabb lesz a keksz, ízben a sok fűszer miatt nem hinném, hogy számít. Nem használtam eddig ilyen szirupokat (a mézeskalácson kívül még mézet sem) süteményekbe, így nincsenek tapasztalataim.

Tintaleves, gyömbért bármibe, bármikor, kivéve a gyömbérsört, az nem igazán jön be. De lehet, hogy meg lehet szokni.

Névtelen írta...

Nagyon nekem valónak tűnik a recept (+fűszer és gyömbérdarabkák), mindenképpen kipróbálom. Az eddigi receptek, amiket próbáltam, mind nádmelaszt írt. Amíg nem volt, mézzel helyettesítettem, ennél meg a szirupot fogom vele helyettesíteni :-)

Mamma szerint a golden szirup házilag: http://href.hu/x/8t9c

florentine

florentine írta...

Tegnap este megsütöttem. Ízre nagyon finom, az állaga pedig sokkal jobban közelíti a cookie-t, mint az előző receptek, azok inkább mézeskalács puhaságúak voltak. A tk. lisztet tudhattam volna magamtól is, az (nekem) mindig bejön :-) Legközelebb a csokissal is teszek egy próbát!

Zsuzsa írta...

Florentine, örülök, az íz szerintem is oké, az állag is egész jó, de még azt hiszem, fogok kicsit játszadozni vele. Lehet, hogy első körben a szirup arányt növelem egy kevéssel. (köszi a linket).