2009. március 1., vasárnap

Sós mogyorós sütemény, svensk eledel - VKF! 23



Ősi svéd recept, már a vikingek unokatestvérei is örömmel fogyasztották.

Egy kedves svensk ember, gyenge nemben, mert szerfelett kedvvel ettem, jegyezte le nekem e receptet:


Tényleg Svédországban jutottam a recepthez vagy 10 évvel ezelőtt. Egyszerű, gyorsan elkészíthető sütemény, a csavar abban van, hogy az édes tésztához sós mogyoró párosul. Első hallásra igen furcsa volt, kétkedve kóstoltam meg, de kétségeim hamar szertefoszlottak. Aztán meg is sütöttem itthon néhányszor, de sosem tudtam rávenni magam, hogy sós mogyorót szórjak a tetejére, végül mindig natúr került rá. Pedig sóssal jobb, merjetek, ne rezeljetek be emberek! Így végre a 23. VKF alkalmából Grenadine olajos magvas fordulójára elkészült az eredeti recept.
A cukor kissé soknak tűnhet, fogyókúrázók használjanak kevesebbet, de így működik igazán az édes-sós kontraszt.

Hozzávalók (egy 30x30 cm-es tepsihez):

2 tojás
2 dl kristálycukor
1 dl barnacukor
15 dkg olvasztott vaj
3 dl liszt
1 tk sütőpor

a tetejére:

20 dkg sós pörkölt földimogyoró
3 ek barnacukor

A sütőt 160 fokra (légkeverésen) előmelegítjük. A tojást habosra keverjük a cukorral, a lisztet elkeverjük a sütőporral, és a vajjal együtt a tojásos cukorhoz adjuk. Alaposan elkeverjük, majd a masszát a sütőpapírral kibélelt tepsibe öntjük, elegyengetjük. A tetejét a barnacukorral és a földimogyoróval megszórjuk. 25 perc alatt készre sütjük, ha kihűlt, kockákra vágjuk.

5 megjegyzés:

Orsi írta...

Ez nagyon jól hangzik!Biztosan ki fogom próbálni!

Cserke írta...

Hű,elég merész párosítás, érdekes lehet.
Kíváncsi lennék, csemetéid mit szónak a sósmogyorós változathoz:)

Zsuzsa írta...

Orsi, érdemes.


Cserke:
Ja, elég vad, de működik. :)

Hehe, az egyetlen, aki ehetné, az még nem vette rá magát, hogy megkóstolja. Férj meg elutazott, itt állok egy tepsivel. Vagyis egy féllel..., inkább negyeddel, szóval khmm....

Cserke írta...

Messzi földön híres filantróp vagyok.
Úgyhogy ha ilyen rettentő gondjaid lesznek máskor, ne habozz szólni: megmentelek!

Zsuzsa írta...

Bajban ismerszik meg a barát! :)