2009. március 31., kedd

Medvehagymás tortilla


Igazán praktikus, hogy a medvehagymaszezon húsvét körül van. Ez a tortilla ugyanis nem jött volna létre, ha nem kellenek kifújt tojások a kézműves szakkörre. A medvehagyma egy egészen más ételben végezte volna. Már éppen végezni készült, amikor elhangzott a mondat, holnapra kell négy kifújt tojás az iskolába. *****! Évekig megúsztam, s most nem voltam résen, hagytam férjet külhonba utazni, pedig a tojáskifújás mindig is az ő feladata volt. Az anyai tekintélyt nem szabad csorbulni hagyni, anya, de tényleg meg tudod csinálni? Persze, kislányom, ebben profi vagyok, nem tudtad? Neeem. Tojásokat alaposan meleg vízzel dörzsi szivaccsal megpucolom. Anya, szerintem az ollóval nem fog sikerülni. Nem gondolod, hogy inkább afölött a tál fölött kéne csinálnod? Az ötéves szerencsére még lojális, jól van anya, nagyon ügyes vagy, hajrá, hajrá! Az első sikerült. A második nem. A harmadik is szétrepedt. Na jó gyerekek, apátok hogy is csinálja? Hát rajzszöggel, már százszor megfigyeltük. Hoznak egy rajzsszöget. Húzódjunk hátra, mert ha beleszúrja, szét fog robbanni! Kettő bemászik az asztal alá. Harmadik eltakarja az arcát. Így lesz négy kifújt és x szétrepedt tojásunk. Ebbe a tortillába (ami nem a mexikói, hanem a spanyol, egész más műfaj) hatnál többet nem érdemes tenni, néggyel az igazi, a többit használjuk fel másnap a reggelihez.
Egy éhes embernek főételnek elegendő, de hat cikkre vágva, friss medvehagyma levélkékkel díszítve előételnek is kiváló.

Hozzávalók:

2 krumpli
6 dkg bacon
4 tojás
egy marék medvehagyma
kevés füstölt paprika (elhagyható)

A bacont apró kockákra vágjuk, és egy serpenyőben ropogósra sütjük, félretesszük. A krumplit felkockázzuk, a szalonnazsíron pirosra sütjük. A tojásokat felverjük, kissé sózzuk. A medvehagymát apróra vágjuk, a tojásba keverjük.
A szalonnát visszatesszük a serpenyőbe, elkeverjük a krumplival ráöntjük a tojást, és kislángon, letakarva addig sütjük, míg a teteje megdermed. Egy tányér segítségével megfordítjuk, a másik oldalát is sütjük néhány percig, majd tányérra borítjuk. Cikkekre vágjuk, a paprikával megszórjuk, friss medvehagymával díszítjük.

8 megjegyzés:

Cserke írta...

Milyen diszkrét vagy. X szétrepedt tojás:))
Én sem voltam mestere a dolognak, kb. ilyen hatékonysággal dolgoztam.

Tintaleves írta...

Jaj, erről eszembe jutott az idén is fenyegető veszély, amely még nem csapott le, de ezek szerint a fejem felett köröz.

sajtkukac írta...

Haha, tegnap rám is ez a feladat várt! És büszkén jelenthetem, évek óta először a 4 kifújt tojásból egy sem jött szét!!
Én varrótűvel lyukasztok, utána fogpiszkálóval összekutyulom a belsejét és úgy fújom ki.
Viszont ez a tortilla nagyon tetszik, szerintem pont tökéletes lesz a mai borsófőzelékhez :-) Kifújt tojás meg itthonra is kell....

ribizli írta...

Anno munkahelyen több tálcányi tojást kellett kifújnunk, így alkalmaztunk pár trükköt (a tojásból isteni és rengeteg krumplis pogácsa lett).
Vastag (hímző vagy zsákvarró) tűvel kilyukasztjuk mindkét végén, aztán az egyik lyuk körül óvatosan szurkálunk még párat, hogy egy pici héjdarabot egyben le tudjunk szedni. A belső hártyát is elszakítjuk, a tojássárgáját kipukkasztjuk, aztán fújunk: a pici lyukhoz illesztve a szájunkat, csücsörítve, és inkább lökésszerűen, mint egyenletesen. A nagyobb lyukon a másik oldalon így könnyen kibuggyan a tojás.

Zsuzsa írta...

Cserke, még javíthatsz a technikán, mire nagymama leszel, és esetleg nyakadba szakad e szép feladat. :)

Ja, ja, Eszter, jutottál is eszembe közben! :)

Niki, gratulálok! Ezek szerint van remény. Nekem első próbálkozás volt. Sok medvehagymát tegyél bele!

Ribizli, most azért örülök, hogy ezt a tapasztalatot te szerezted meg, és több tálca tojás kifújása nélkül juthattam a tudáshoz. :)

sajtkukac írta...

Na meg is csináltam tegnap ebédre, nagyon finom lett! bár a gyerekek szerint elég buták a spanyolok, hogy tortillának hvják a " szalonnás-hagymás-krumplis-tojást" :-)
Niki

Zsuzsa írta...

A gyerekeknek nagyon jó a lényeglátása, Niki! :) Mi sem értjük, de így legalább előkelő neve van. Amikor először csináltam, ezer évvel ezelőtt, férjem nagymamája kritikusan csak ennyit mondott, nálunk ezt nyögvenyelősnek hívták. :)
(múlt heti emilemet megkaptad?)

sajtkukac írta...

:-)
Meg, persze, csak egy lusta disznó vagyok és elfelejetettem válaszolni, bocsi.
ma megyünk mi i szedünk a hétvégére egy kis utánpótlást. És Opelem van, de arany kombi (bár a kosz alatt már nemigen látszik a színe....)