2009. január 15., csütörtök

Krumplicurry


Chandra Padmanabhan könyvére az angol antikváriumban bukkantam. A boltban nem nagyon tanulmányoztam, ha valaki másról lenne szó, impulzusvásárlásnak titulálnám az esetet, de a szerző indiai neve a borítón valahogy egyből meggyőzött. A könyvben nem is csalódtam. Röviden összefoglalja a dél-indiai konyha receptjeit, az egyes fejezetek előtt az adott fogásról fontos tudnivalókat. Jó sok recept van benne, kevés fotó, melyek simán elmennének bármelyik nyolvanas évek eleji Magyar Konyhában. A legtöbb ételt indiai nevén emlegeti, a végén pedig van egy két oldalas angol-hindi-tamil szószedet, ez jól jöhet még, komolyan. A legtöbb felhasznált hozzávaló ma már Magyarországon is beszerezhető, persze van olyan, ami fejtörést okoz. Az első kipróbált receptből kettőt is kihagytam, nekem nem hiányzott hiányos dél-indiai műveltségemnek köszönhetően. Remélem, nem olyan súlyosságú, mintha a paprikás csirkéből kihagynám a piros paprikát (az mondjuk feltűnne).

Az étel, amiről szó van, a potato paliya (ezt tünteti fel indiai elnevezésként, angolul potato masalának nevezi). A paliya kifejezést nem mertem használni rá, részben, mert kimaradt belőle a black gram dhal és a Bengal gram dhal, másrészt meg a technológiai utasítást sem tartottam be pontosan.
Az eredeti recept szerint a krumplit össze kell törni benne, így viszonylag egynemű állagú ételt kapunk, amit valamelyik indiai lepénykenyér féleséggel fogyasztanak. Ilyen híján rizzsel tálaltam, amihez jobban illett a darabos krumpli.

Hozzávalók (4 személyre):

1/2 kg krumpli
1 bögre zöldborsó
1 nagy hagyma, apróra vágva
diónyi gyömbér, apróra vágva
2-3 zöld chili, apróra vágva
2-3 paradicsom, félbevágva
1/2 tk őrölt kurkuma
1 bögre víz
egy kis csokor korianderzöld, apróra vágva

1 ek olaj
1 tk mustármag
1 tk római kömény (egész)
1 piros chili, félbevágva
néhány currylevél
(1-1 tk fekete és bengáli gram dhal)

A krumplit héjában megfőzzük, meghámozzuk, kockára vágjuk.
Az olajat felforrósítjuk, hozzáadjuk a mustármagot, a római köményt, a fél chiliket, az aszatgyantát, a curryleveleket (és a gram dhalokat). Amikor a mustármag pattogni kezd, hozzáadjuk a zöld chiliket, a gyömbért, a hagymát és a paradicsomot. Egy percig kevergetve sütjük. Sózzuk, beleszórjuk a kurkumát, felöntjük a vízzel. Letakarva öt percig főzzük.
Beletesszük a krumplit és a zöldborsót is, 2-3 perc alatt összeforraljuk.
A korianderzölddel megszórva tálaljuk.

Nincsenek megjegyzések: