2008. december 29., hétfő

Mindent bele! VKF! XXII


Ha meg is kell lazítani a nadrágszíjat, vagy kigombolni a szoknyagombot mikor leültök a számítógép elé, azért remélem, a nagy karácsonyi sütés-főzés, evés-ivás után van kedvetek újra ételeken gondolkodni. Előttünk még persze a szilveszter és újév, malaccal, virslivel, töltött káposztával, korhelylevessel és lencsével, forralt borral, krampampulival, pezsgővel. Az arra hajlamosak megteszik újévi fogadalmukat, s visszatérünk a megszokott kerékvágásba.

A sok ünnepi fogás, különlegesség, édesség után hétköznapibb témában gondolkodtam. A Vigyázz, kész, főzz! harmadik évadjának kezdő fordulójában az EGYTÁLÉTELEKre esett választásom.

Nem tudom, hogy divatja múlt étel lett-e, vagy csak én készítem méltatlanul ritkán az utóbbi években. Pedig egyszerű hétköznapi vacsora, de kiadós hétvégi ebéd is lehet belőle. Olyan étel, amivel nem kell sokat pepecselni, mégis izgalmas, ízgazdag s egyben kiadós végeredményt kapunk. Igyekeztem a szezonalitást is becsempészni, nekem az egytálétel az őszhöz és a télhez, és a téli zöldségekhez, hüvelyesekhez, gabonákhoz kötődik, de örömmel veszem, ha valaki frappáns nyári egytálétellel rukkol elő. Lehet húsos vagy vegetáriánus, készülhet sütőben vagy a tűzhelyen, lehet hagyományos vagy újszerű, magyaros vagy egzotikus. Távoli vidékekre is elkalandozhatunk. Biztosra veszem, hogy többen birtokolnak bevált, életmentő családi recepteket, titkos kedvenceket is, osszák meg bátran velünk!

Az egytálételes recepteket 2009. január 25-én éjfélig várom (végszükség esetén egy-két napos csúszás belefér :)) a vkfhuszonketto@gmail.com címre, a recept címével és a kapcsolódó linkkel. A bloggal (még) nem rendelkező pályázók ugyanerre a címre küldhetik el (fényképes) receptjüket.

Üzleti célú blogok, honlapok kérem kíméljenek, ebből a nemes versengésből ki vannak zárva.

Végezetül álljanak itt gondolatébresztőnek Gundel Károly sorai:

Az „egytál-étel" (Eintopf) fogalma Németországból származott hozzánk és lényege az, hogy az egész étkezés egyetlen tál ételből álljon, melyben a levest, a húst, a főzeléket és a tésztaneműt együtt készítjük, együtt tálaljuk s így élvezi a fogyasztó. A mi magyar konyhánk nagyon sok jóízű étellel rendelkezik, mely ezeknek a feltételeknek megfelel úgy is, amint készí-
teni szoktuk őket, vagy némi változtatással — a lé hígításával, valamilyen, belőle különben hiányzó anyagnak, mint húsnak, zöldség- v. főzelékneműnek, esetleg tésztafélének (laska, csusza, galuska, metélt, gombóc) hozzátételével — olyanná alakítható, hogy a kívánt ételféleségeket tartalmazza.
Ám nemcsak a mi konyhánknak vannak ilyen ételei, hanem minden főzni tudó s enni szerető nép büszkélkedhetik ilyen ételekkel"


(A kép eredetije itt található, az edényt meg is vásárolhatjuk)

12 megjegyzés:

BeckZsu írta...

Nahát! Nekem kedvenceim az egytálételek, lehet, azért, mert lusta/kényelmes vagyok. Biztosan sok új ötletet fogok kapni a többiektől, ennek már előre örülök :)

Mindennapi Manna írta...

Nahát! Tegnap jutott eszembe, hogy engem igencsak meglepne, ha hirtelen nekem kellene témát kínálnom, még soha nem gondolkodtam, hogy mi lenne az. És azt okoskodtam ki, hogy egytálétel:)

gabojsza írta...

Praktikus, jó ötlet. Szeretem az egytálételeket:-)))
Egytálételekben és egyéb finomságokban gazdag, boldog új esztendőt kívánok Nektek!

piszke írta...

Ez nagyon-nagyon jól hasznosítható ötletbazár lesz szerintem. Ideje beszereznem egy Römertopfot...

Zsuzsa írta...

Zsu, akkor arra a hízelgő logikai következtetésre jutottam, hogy mivel nem szoktam csinálni, nem vagyok lusta... Kár, hogy nem csak ez számít! :)

MM, és telepatikus úton el is juttatad hozzám az ötletet. :)

Gabojsza, köszönöm, Nektek is!

Piszke, a römertopf tényleg hasznos, ha valaki használja is! :)

Horasz írta...

Hurrá, vége a nagy hajtásnak, lesz időm VKF-re készülni, raadásul tettszik is feladat:)

Köszönet érte....:)

Mindenkinek jó töprengést és Boldog Új Évet kívánok.

Grenadine írta...

ez nagyon jó téma, egy időben folyton a tökéletes egytálételen törtem a fejem :) boldog új évet!

alvó sejk írta...

Személyes érintettség okán akkor most ezen elindulok én is :)

Tintaleves írta...

Izgalmas lesz! Rámfér egy kis továbbképzés ebben a témában.

Zsuzsa írta...

Horasz, éreztem, hogy neked való feladatot találtam! :) BUÉK!

Grenadine, remélem, a megoldás birtokába jutottál, és meg is osztod velünk! Boldog új évet!

Alvó sejk, ez tényleg az elevenedbe vág! :)

Eszter, remélem, sokat okosodunk! :)

Beatbull írta...

Nagyon jó kis téma, főleg így a téli hónapokra!

ui: Boldog új évet! ;)

Ági, aki főz írta...

Kisgyerekes anyának ennél életmentőbb témát el se tudnék képzelni. Alig várom a recepteket.