2008. október 17., péntek

Juharszirupos, diós fagyi


A kilencvenes évek elején vetett el jósorsom hosszabb időre Angliába, akkor ismerkedtem meg a Häagen-Dazs és a Ben&Jerry's fagylaltokkal. Még arra is emlékszem, 3.49-be (angol fontban mérve) kerültek egy dobozzal a Sainsbury'sben. Amikor néhány évvel később 6 hétig Long Islanden dolgoztam, és minden hétvégét kedves fagylaltmániás rokonoknál töltöttem New Yorkban (így utólag fedje jótékony homály, ezen idő alatt hány dobozzal tüntettem el), örömmel fedeztem fel, hogy a sarki szupermarketben ugyanezek csak 2,49 USA dollárba kerülnek. Úgy éreztem, a paradicsomba kerültem. :) Hiába, Amerika az Amerika, na. Ma már Budapesten is kapható, csak kicsit mélyebben kell a pénztárcánkba nyúlni érte. Ennek ellenére néhány doboz mindig lapul a mélyhűtőnkben. Meg annak ellenére is, hogy a házi fagylalt sokkal finomabb. Meg egészségesebb. Nincs tele E-vel. És környezettudatosabb is. Így ezen a függőségen még dolgoznom kell egy kicsit, de a megoldás már a kezemben van.

Ben&Jerry házi fagylaltos könyvéhez az angol antikváriumban (gyöngyszemek lapulnak ott időnként, érdemes benézni) jutottam hozzá, kevesebb, mint egy doboz fagylalt áráért. A papírkötésű könyvecske1987-ben jelent meg. A kezdetektől elmeséli a fagylaltgyárosok történetét, összefoglalót ad a fagylaltkészítés elméletéről, a hozzávalókról, majd jönnek a receptek. Sok-sok személyes megjegyzéssel, apró történetekkel, hasznos tanácsokkal fűszerezve. A könyvhöz napokig nem juthattam hozzá, mivel gyerekeim a vidám színes rajzokat tanulmányozták, a 4 és 1/2, 6 és 1/2 és a 8 és 1/2 éves korosztálynak is remek szórakozást nyújt.
Néhány mai napig népszerű fagylaltjuk is megtalálható benne, pl. a Cherry Garcia, a New York Super Fugde Chunk vagy a French Vanilla.

Elsőnek a juharszirupos-diós fagyit készítettem el belőle. Kifejezetten édesszájúaknak való, érdemes mérlegelni a cukormennyiséget. Lehetett volna kicsit juharsziruposabb ízű, grade C juharszirupot ajánlanak hozzá, amit első sorban cukrászati célra használnak. Sötétebb, erősebb ízű az asztali használatra szánt grade A -nél (nekem ilyen volt itthon).
A hozzávalókat csészében méri ki, 1 csésze eredetileg = 2,4 dl. A csészényi adagot 2 dl-re csökkentettem , mert mini méretű tojást használtam (a könyv nagy tojást ír). Egy 700 ml-es fagylaltos doboz pont megtelt ezzel az adaggal.

Hozzávalók:

2 kicsi tojás
3/4 csésze cukor
2 csésze tejszín
1 csésze tej
1/4 csésze juharszirup
1/2 csésze apróra vágott dió

A tojásokat habosra keverjük a cukorral. Belekeverjük a tejszínt, a tejet és a juharszirupot is. A keveréket fagylaltgépbe öntjük, és elkészítjük a gyártó utasítása szerint. Amikor elkészült, beleforgatjuk a diót is. Dobozba kanalazzuk, ha szükséges mélyhűtőbe tesszük. Érdemes egy nappal korábban elkészíteni, hogy összeérjenek az ízek.

10 megjegyzés:

fakanal írta...

Csókolom a kezedet ezért a receptért! Amerikában én is tonnaszám nyomtam le a torkomon, és ez volt a kedvencem, bár azt hiszem, pekándiót fogok bele tenni:)

florentine írta...

Ó, ennek én is nagyon örülök! A nyáron rászántam pár órát, hogy keressek valami jó diófagyit, de nem találtam. Mindennek megvan a maga ideje. Ennek ma este.:-)

Zsuzsa írta...

Pekándióval talán még jobb is lehet! :)

Florentine, remélem ízleni fog, én már C osztályú juharszirup beszerzésén töröm a fejem. :)

tintaleves írta...

Szóval ezért nem találtam semmi érdekeset a treehuggerben, amikor legutóbb ott jártam. Csak Delia van ott továbbra is, viszont két új Gardner-krimi. Lehet, hogy azokért visszamegyek, ha nem előzöl meg.

Zsuzsa írta...

Á, nem rohanok, legfeljebb majd kölcsön kérem tőled! ;)

florentine írta...

Én meg pekándión :) A Müllerben egész jó áron adják a C jelű juharszirupot (2,5 dl 1200 Ft körül van).

Zsuzsa írta...

Köszi, bár úgy látom Müller nincs Budapesten, legalábbis a honlapjuk szerint. Majd megnézem a bioboltban.

zsuzska írta...

Zsuzsa, megyek haza novemberben. Ures boronddel, mert meg kifele koltozom ugye. Mit rakjak bele?

Zsuzsa írta...

Zsuzska, micsoda felelőtlen ajánlat! :) Angyal vagy, küldök majd mélt.

zsuzska írta...

Ulok, nezegetem a postaladam. Ures, ures.