2008. szeptember 26., péntek

Brownie gyömbéres körtekaramellel és vaníliafagylalttal


Régóta vágyom erre a könyvre, szeretném, ha mindig ott lenne a polcomon. Legyen nyár vagy tél, eső, hó, vagy napsütés, az aktuális fejezethez lapoznék, mit is együnk ma vacsorára. Vagy csak úgy olvasgatnám, este elalvás előtt, vagy nyáron kinn a teraszon, mit is főzött Nigel szeptember 26-án (fűszeres babot rukkolával). Egy év konyhai történései naplószerűen leírva, sok-sok recepttel. Ha lenne egy ilyen könyvem, talán ki sem adnám a kezemből. Szerencsére Zsófi nem ilyen irigy, jóvoltából belekóstolhattam. Hogy a kölcsönzési idő lejártával megrendelem-e? Elképzelhető. :)

Rögtön első nap a brownie receptnél nyílt ki a könyv, ahogy belelapoztam, "az én nagyon finom brownie-m", illetve "24 karátos brownie" jellemzések egyből meggyőztek (Nigelnek mindent elhiszek), így el is készítettem.

Nos, két helyen került homokszem a gépezetbe, és ingott meg bizalmam Nigelben. Kétkedve bár, de betartottam a 30 perc sütési időt, de amikor kivettem a sütőből, és kihűlt a süti, túl száraznak ítéltem. Ez vezetett a kétségbeesett kompenzálási kísérlethez, nem lehet száraz browniest feltálalni. Ellenőriztem a fagyasztóban, van itthon vaníliafagylalt, remek, de még ezt is kevésnek ítéltem, gyorsan valami szószosat is rá. Így született meg a gyömbéres körtemártás. Mint kiderült, persze a brownie egyáltalán nem volt száraz, hanem pont olyan, amilyennek lennie kell. A kísérettel együtt viszont olyan dekadens, buja édességgé változott, hogy talán még doctorpepper VKF kiírásán is sikerrel kvalifikálhatna. Fogyókúrázó vendégeket semmiképpen ne hívjunk rá!
A tömény édesség késő esti fogyasztását aztán lidérces éjszaka követte, melynek során nem az utóbbi években megszokott pozitív kontextusban gondoltam Nigelre. De nem, megint nem, nem ő tehet róla, így már két bocsánatkéréssel is tartozom felé, saját szenilitásom kergetett a lehetetlen helyzetbe, melyet ehelyt nem részleteznék.


Hozzávalók (egy 26 cm-es kerek tortaformához):


30 dkg barnacukor

25 dkg puha vaj
25 dkg étcsokoládé (70%-os)
3 tojás + 1 tojássárgája
csipet só
6 dkg liszt
6 dkg jó minőségű kakaópor
1/2 tk sütőpor


A vajat a cukorral elektromos habverővel habosra keverjük. Közben 20 dkg étcsokoládét gőz fölött megolvasztunk. A maradék 5 dkg csokoládét apróra vágjuk.

A tojásokat a sóval villával kicsit felverjük, majd a habverővel részletekben a vajas masszához keverjük. A megolvadt csokoládét és a csokidarabokat kanállal a tojásos-vajas keverékbe forgatjuk. Össszekeverjük a lisztet, a kakaót és a sütőport, és azt is belekeverjük. A kivajazott formába öntjük és előmelegített sütőben 180 fokon 30 percig sütjük (légkeverésen 170 fok). Csak kihűlés után szeleteljük.
A gyömbéres körtekaramellel és vaníliafagylalttal tálaljuk.



A tálaláshoz:



1 ek vaj

4 ek cukor
1 dl tejszín
friss gyömbér
2 kemény körte

vaníliafagylalt



A körtét meghámozzuk, kis darabokra vágjuk.

A vajat egy serpenyőben felolvasztjuk. Hozzáadjuk a cukrot, és világosbarnára karamellizáljuk. Beletesszük a körtét, elkeverjük, és addig pároljuk, míg az összeállt cukor újra felolvad. Kevés (kb. 1/2 tk-nyi) gyömbért reszelünk bele, majd felöntjük a tejszínnel, és egyet forralunk rajta.


5 megjegyzés:

Tintaleves írta...

Lesütött szemmel vallom be, hogy én nagyon irigy vagyok, mert pont ugyanígy vagyok ezzel a könyvvel, szigorúan csak az aktuális hónapot szabad olvasnom, nem eszetlenül mindent összevissza, terasz helyett tornácon merengek Nigel szept 26-i eledelén.

Zsofi foodblogja írta...

Húha, de akkor most száraz volt vagy mégsem? Én is a belül nedves browniet szeretem :)

Zsuzsa írta...

Eszter, inkább átcimkézem, nem irigység, egészséges önzés, na. :)

Zsófi, persze, hogy jó lett, hiba volt Nigelben kételkednem. :)

zsuzska írta...

aaaaa
akarom!
Eloszor is egy sutot, ahol csak ugy beallitasz 170 fokot.
Masodszor a konyvet.
Harmadszorra mar megcsinalom a browniet :)

Zsuzsa írta...

Nos, a sütő valóban nehezen hanyagolható tényező itt. :) De Nigelre csapj le szerintem, ha belebotlasz valahol. Csak úgy is érdemes olvasgatni.