2008. május 7., szerda

Narancsos spárga

Kaptam ajándékba egy adag hosszú borsot (Piper longum), korábban még nem találkoztam vele. Az Indiából származó hosszú bors a fekete bors rokona, annál kicsit csípősebb, ugyanakkor kicsit édeskés. Illata nagyon aromás, egyéb egzotikus fűszerek jegyeit is felismerhetjük benne, engem nem igazán emlékeztet a fekete borsra. Régebben egész Európában ismerték és használták, a rómaiak pl. a fekete borsnál is jobban kedvelték. Ma már ritkaság nálunk. Használatával az egyszerű ételeken is csavarhatunk egyet, a számunkra szokatlan ízvilág megújítja azokat.* Ebbe az ételbe a narancs miatt került, nagyon jól kiegészítik egymást.

Hozzávalók:

1 csomag zöldspárga
1 narancs (kezeletlen)
extraszűz olívaolaj
bors
frissen őrölt hosszú bors vagy feketebors

A spárgát megmossuk, végeit letördössük. A narancsot megmossuk, citrushámozóval a héjából csíkokat vágunk, félretesszük. A narancsot karikákra vágjuk. Egy tűzálló tál alját kikenjük az olívaolajjal, belefektetjük a narancskarikákat, ráhalmozzuk a spárgát, sózzuk, borsozzuk, olívaolajjal meglocsoljuk, rászórjuk a narancshéjat.
200 fokos sütőben letakarva 30-35 percig sütjük. Közben egyszer átforgattam, hogy a felül lévő spárgák is érintkezzenek kicsit a naranccsal.
Sült csirke mellé ettük köretnek, légkeveréses sütőben remekül megsülnek egymás felett.

*Gabriele Ferron is hosszú borsot használt rizottója elkészítésekor.

6 megjegyzés:

Mamma írta...

Nagyon jó ízhatás a spárga a naranccsal, színügyileg pedig a narancs-zöld is igen mutatós.

Milyen formában használtad a hosszú borsot? (És hol szerezted???)
Múltkor ui. akartam venni (nem Mo.), de olyan kemény, hogy csak őröltet érdemes, vagy a szemeket egészben beletenni. Semmilyen daráló nem viszi, iparilag őrlik.

Zsuzsa írta...

Londonból kaptam, de szerintem van a Culinarisban is.
A főzőbemutatón a séf borsdarálót használt hozzá, persze lehet, hogy erősebb kivitelűt az átlagosnál. Én deszkán egy nagyobb fajta kés nyelével törtem össze.

Mamma írta...

Érdekes, megnézem még egyszer, mert szívesen kipróbálnám!
Most tellicherry borsot használok, ez is indiai eredetű, aromás és nagyon csípős.

certaldo írta...

Yesssss! Imádom. És lehet borsőrlőben is használni, legalábbis az én IKEA-s darálóm szépen viszi, hónapok óta használom. Mára gyakorlatilag átvette a hagyományos bors helyét, ahhoz szinte alig nyúlok, annyira megszerettem.

Zsuzsa írta...

Én is tervezem egy második, piper longumos borsörlő csatasorba állítását. :)

Mamma, ilyen tellicherry borsra is van ígéretem, mostmár egyre kíváncsibb vagyok rá! :)

Rossamela írta...

Tetszik, ez lesz ma nálunk az ünnepi vacsora előétele - persze hosszú bors nélkül.