2008. május 5., hétfő

Epres rebarbarakompót másképp - VKF 15

Két hete láttam először a piacon rebarbarát, anyukám is hozott a telekről. Vékonyak még, nagyon zsengék, mégis örültem nekik, nagyon szeretem a rebarbarát. Nemsokára már lesz hazai eper is, a rebarbaraszárak is erősödnek, indul a rebarbarakompót szezon. Kevés ilyen állandó szereplő van a konyhámban, tizenegynéhány éve minden tavasszal, kora nyáron sok adag készül belőle. Eddig persze a hagyományos kompót módon készítettem. Kevés vízben feltettem főni a darabokra vágott rebarbarát néhány szegfűszeg, egy kisebb rúd fahéj és cukor társaságában. Pár perc főzés után került bele az eper, egy forralás, és már kész is. Lehet enni langyosan és hidegen is. Mindig nagyobb adagot készítek, több napig is kitart, uzsonnára, ebéd vagy vacsora utáni desszertként.

Nem árt persze időnként újítani, pláne, ha az embert még buzdítják is rá. Így esett a rebarbarakompótom
Beatbull VKF kiírásának áldozatául. A megszokott, hagyományos, mindig ugyanúgy tálalt étel ezúttal új köntösben.

Az új elkészítési - tálalási mód szintén egyszerű, és csak kicsit jár több munkával, igaz, időt mindenképpen többet kell szánni rá a sütés, majd a hosszú hűtési idő miatt.
Az új kompóthoz a rebarbarát a sütőben megsütöm, így egyben marad, nem mállik szét egy pillanat alatt, mint főzés közben, ha nem vagyunk eléggé résen. A finom sült rebarbaradarabok nyers eperzselébe kerülnek, formába öntöm és megdermesztem. Kiborítás után a hagyományos módon bekanalazhatjuk. :) A menta nagyon harmonizál vele, de érdemes lehet citromfüvet is kipróbálni a díszítéshez.
Az új kompóttal kapcsolatos tanulságok, hogy több zselatint kellett volna használnom, a kelleténél picit lágyabb, nehezen kezelhetőbb lett. Én három lapzselatint tettem bele, legközelebb négyet fogok. A zselét két formában hűtöttem ki, utólag rájöttem, csinosabb, praktikusabb lett volna négy kisebbet használni. A cukorral bánjunk csínján, nem is biztos, hogy kell külön bele, az epertől függ. Lehet, hogy elegendő lesz csak a rebarbaráról lecsurgó finom kissé karamellizálódott cukrot használni. Ha több rebarbaránk van, bátran használjunk többet, nekem csak 15 dekányi volt itthon, de 25-30 dkg-t is elbírt volna. Akkor mindenképpen több formába osszuk szét.

Hozzávalók (2-4 személyre):

15 dkg (vagy több) rebarbara
2 ek cukor
1 tk étkezési keményítő
1/2 tk őrölt fahéj
25 dkg eper
kevés víz
porcukor (ha használunk)
4 db lapzselatin

Pucoljuk meg a rebarbarát, vágjuk falatnyi darabokra. A cukrot keverjük össze a keményítővel és a fahéjjal, forgassuk meg benne a rebarbarát. Tegyük a rebarbarát egy tepsire (sütőpapír vagy szilikonlap kerüljön alá), a maradék fahéjas cukrot kanalazzuk a rebarbara tetejére. 200 fokos sütőben süssük 15 percig.
Közben alaposan mossuk meg az epret és turmixoljuk le. Vízzel egészítsük ki, hogy 4 dl-nyi legyen. Ha használunk cukrot, keverjük bele a rebarbarás karamellizálódott cukorral együtt. Melegítsük meg az epret, de ne főzzük. Keverjük el benne a zselatint, majd a végén adjuk hozzá a sült rebarbaradarabokat is. Öntsük ki formákba, és tegyük a hűtőbe 4-5 órára.
Tálalás előtt egy pillanatra mártsuk forró vízbe a formákat, és borítsuk egy tányérra a "rebarbarakompótot". Mentalevelekkel, friss eperrel díszíthetjük.



(A rebarbarafotó innen van: http://www.freedigitalphotos.net)

4 megjegyzés:

Gourmandula írta...

Pont ez a kompót (na nem a kreatív, hanem a hagyományos) volt az első bejegyzésem tavaly nyáron! :) PErsze a te fotód ezerrel profibb, na de nekem legalább van hova fejlődni! :))esetleg érdekes lehet neked a második bejegyzésem, ahol tiramisut bolondítok vele.
üdv,
d

Zsuzsa írta...

Köszi, megnéztem. Finom lehet, epres tiramisut már csináltam, de a rebarbarás még jobb lehet!

ősi homár rebarbaraszőr írta...

gesztenyemézes rebarbaraszorbet egy nagy cikk Pavlovával, kakas után jó!
megmég utána is jó...
megmég utánais
asztán elfogyott..

Zsuzsa írta...

Ne is mondd, a rebarbaraszorbet a vesztem. Tavaly kilószámra készítettem. Gesztenyemézem még csak egyszer volt, finom nagyon.