2008. május 31., szombat

Bodzavirágszorbet


Ez a recept még tavalyról van, a gombás blogról hoztam át ide, itt jobb helye van. Úgy látszik, tavaly is korán virágzott a bodza. :) Idén már lassan ki is futunk belőle...

Idén nagyon korán kezdett virágozni a bodza is, május elején még sosem készítettem bodzaitalt. Inkább a közepe felé szoktuk kezdeni, és az elkövetkező hetek bodzalázban telnek. Az alacsonyabban fekvő részeken lehet kezdeni a gyűjtést, aztán szép lassan egyre feljebb és feljebb a hegyekben. Így elég soká kitart az egyébként rövid szezon. Ez a mostani korai kánikula sajnos lerövidítheti.Hetek óta isszuk a finom bodzaitalokat, sőt idén télire eltehető bodzaszörpöt is készítek. Bár nem hiszem, hogy meg fog addig maradni. Bodzavirágos palacsinta idén még nem került az asztalra, de bodzavirágos-rebarbarás-epres "mascarpone" már igen. Hetek óta üzemel a fagyigép is, és ennyi bodza közt muszáj volt kipróbálni a bodzavirágsorbetet is.

Hozzávalók:

20 db bodzavirág
7 dl víz
18 dkg cukor
3 ek gránátalmaszirup* (vagy citromlé)

Reggel a cukrot a vízzel felfőztem, majd 15 percig hagytam lassan forrni, hogy kicsit besűrűsödjék. Levettem a tűzről. Belekevertem a gránátalmaszirupot, és beletettem a bodzavirágot. Hagytam teljesen kihűlni, majd hűtőbe tettem.
Este leszűrtem a szirupot, a virágokat is alaposan kinyomkodtam. Beindítottam a fagyigépet, és lassan beleöntöttem a szirupot. Fél órát keverte a gép, majd a sorbetet áttettem egy dobozba, és be a mélyhűtőbe. 1-2 óra múlva már fogyasztható, mi csak másnap ettük meg. Ehhez nem árt fogyasztás előtt félórával kivenni a fagyasztóból, hogy kicsit megpuhuljon.

A gránátalmaszirup (nem a koktélokba való grenadine!) kicsit megszínezi a sorbetet, de egyáltalán nem zavaró. Helyette nyugodtan lehet citromlét is használni. Nálunk az egyik gyerek allergiás a citrusfélékre, ezért használom helyette a gránátalmaszirupot. Mindenféle ételben használható, ahol savanyítani szeretnénk egy kicsit, de nem ecettel. A bodzaitalt is ezzel készítem.

*Gránátalmaszirup = jus de grenade aigre, granaatappel zuur, pomegranata molasses, granatapfelzubereitung - nálunk török élelmiszerüzletekben kapható.

4 megjegyzés:

mithrile írta...

Szia!
Ezen a hétvégén én is szorbetben utazom, de ez is nagyon jónak tűnik. Kíváncsiskodnék, hogy mennyire lehet a bodzát érezni ezen a finomságon? Most nem tudom megcsinálni, de azért érdekelne.
Köszi szépen!

Zsuzsa írta...

Annyira, mint egy bodzaitalban.

szazala írta...

Ezek szerint gyakorlott bodzaszörp készitő vagy!Én most szántam rá magam elöször egy könyvből néztem a receptet és holnap lesz az 5.nap,amikor le lehet szürni(eddig kavargattam)Ma azt vettem észre,hogy "megforrott"(talán a nagy meleg miatt)Szerinted ez normális folyamat,vagy dobhatom ki az egészet?
Köszi a választ!
Zsuzsa

Zsuzsa írta...

Szia, ilyen nagy melegben sajnos gyorsan megbuggyanhat. Én nem szoktam ennyi ideig hagyni ázni, pont ezért, inkább több bodzavirágot teszek bele, és már egy nap múlva leszűröm, addigra is jól átadja az ízét. Egy 5 literes befőttes üveghez 35-40 nagy bodzavirágtányért szoktam használni.