2008. április 7., hétfő

Zsíros kakas - VKF 14


Ez a kakas nem az a kakas.
A VKF magyaros ízekre koncentráló fordulójában remekebbnél remekebb, igazán magyaros pályaművek születettek. Azokat olvasgatván figyelmem a tájjellegű ételek felé fordult, szorgalmasan tanulmányoztam a Vasi, zalai parasztételek, a Somogy régi ételei, illetve az Erdélyi lakoma műveket.
A zsíros kakasról Kövi Pál ír , már régebben is szemezgettem a recepttel. A zsíros kakast Szamosújváron, a vasúton túli területen készítették az asszonyok, eladásra is. Tavasszal, mikor a gyümölcs már fogyóban volt, vasárnap délutánonként fogyasztották.

Hozzávalók:

12 dkg méz
4 dkg zsír (nálam kacsa)
1 liter pattogatott kukorica

A mézet egy lapos edényben néhány perc alatt kevergetve aranybarnára pirítjuk. Amikor már sötétedni kezd, hamar megég, figyeljünk. Hozzáadjuk a zsírt, majd a pattogatott kukoricát is. Addig keverjük, míg a mézes folyadékot a kukorica beszívja. Tálra borítjuk, kicsit hűlni hagyjuk, majd vizes kézzel kis gombócokat formázunk belőle. Mire teljesen kihűl, megdermed.
A kifinomultnak nem mondható édesség fogyasztásakor érdekes* élményben lesz részünk. Aki a zsír ízét nem kedveli, annak semmiképpen nem ajánlom.

1 liter pattogatott kukoricához kb. 4 dkg pattogatni való kukoricára lesz szükségünk. A piacon fél kilós kiszerelésben hozzájuthatunk. Egy kisebb lábos aljába öntsünk kb. 1 tk olajat, majd tegyük bele a kukoricát is. Közepes lángon, fedő alatt folyamatosan rázogatva melegítsük. Kb. 1-1,5 perc múlva kezd el kipattogni. Ezt az időt hosszúnak is érezhetjük, de semmiképpen ne próbáljunk a fedő alá belesni, mert tuti, hogy abban a pillanatban kezdődik a tüzijáték. A lángot ilyenkor már kicsire lehet venni, ha nem hallunk több durrogást, elkészült a pattogatott kukorica.

*Először brutálist akartam írni, de az ízlések különbözők... Nem biztos, hogy a külföldi vendégeket ezzel fogom elkápráztatni. :) Azt hiszem, ezügyben maradok a bloggertársak remek hagyományos receptjeinél.

10 megjegyzés:

Beatbull írta...

nocsak, ezek szerint még a pattogatott kukorica is magyar? ;) csudajó, hogy mennyi minden új régi dologról lehet hallani ;)

Zsuzsa írta...

Ugye?!
Nem is lehet most már kétséges, hogy egyszerűen MINDEN magyar! :)

ősi homár "pannonkonyha" írta...

igen
Kövi és az onnan ugrásra lévő csáktornyai /Zrinyi/ - kolozsvári /Misztótfalusi/, és megint lesz "magyar" gasztronómia, osztrák hadikonyha helyett, modern, korszerű, divatos és ínyenc
a somogyiból tormás leves nyelv helyett nyúllal)
Kövinél tarhonyások
mondjuk imádjuk a tarhonyát, de ha kiváltod gerslivel,
http://chiliesvanilia.blogspot.com/2008/01/rpagyngy-miszerint-gersli.html
hajdinával, máris trendi

homár írta...

ha valaki keresné
a Kövit kiadta még a Corvina, szép, átlátható, könnyen kezelhető, és a Kriterion 1980ban az meg ugye, ua. a minőség mindegyik könyvnél
/nekem ez a kettő/

Zsuzsa írta...

Na, a hajdinával még barátkoznom kell, de rajta vagyok. :)
Nekem egy 98-as Ferenczy könyvkiadós példány van, de találkoztam már a korábbiakkal. Erre azt írja, hogy harmadik, javított, átdolgozott kiadás - érdekes lenne, mit javítottak rajta.

ő(r)s(ég)i homár írta...

vargányaleves (ilyenolyan gombaleves) hajdina nélkül?
nahááát:(
(ugye a tájjelegű autentik témába vág: őrségi gombából, őrségben gombászónak, őrségi gombalevest!)
(a mexeretést a hántolttal kell kezdeni)

Zsuzsa írta...

És mit ajánlasz, hogyan?
Egyelőre csak hajdinalisztet vettem, a fokozatosság kedvéért.

homárné, a zuram ősi felesége írta...

A hajdinás gombalevest úgy kell készíteni, hogy olajon megpárolod a gombát (nincs hagyma), lisztezed, elkevered vízzel,belenyomsz jó sok fokhagymát, és amikor forr, akkor teszed bele a hajdinát. Tálaláskor citromozod. Én fűszerezni nem szoktam, max petrezselyem, mert az igazi jó ízt a fokmagyma és citrom adja (nem citromhéj) Egy cigány gombaárustól tanultam, azóta minden gombalevest így csinálok. A hajdinából hántolt van forgalomban, azonban amikor megpuhul, akkor a barna héja leválik róla. (?) Egy barátunk szerint ez sokat ront az élvezeti értékén, de én nem értek vele egyet. Kb annyi idő alatt puhul meg mint a rizs, de én félkészen elzárom a gázt, puhul az magától is. Egyszer nyaraláskor ebben a konyhában
http://koveshegy.uw.hu/images/kepek/n033.jpg
csináltam a legfinomabb levest uri gombából, de ott nem kaptunk hajdinát, az kézitarhonyával készült.

az ősi homár gersliprojekt írta...

ja , mer ez a nejem projektje, én most a Nagy Tavaszi Gersliprojektet nyomom, merhogy az általában ehetetlen krumplik ilyentájt mégjobban, ezt kiváltva. A tegnapi kakasleveshúshoz hogy akkor mit, asztán eszembejutott, hogy eccer az Apiciusban Herenden valami tehénhúshoz leveszöldséges rösztit kaptam (jó rossz volt, mermég belonyomtak egy csomó vegetát biztos ami biztos alapon), úgyhogy klasszikus leveszöldséget a hagymával pároltam, amikor a gersli megpuhult eloltottam, és kevertem egy kis petrezselymet, friss tárkonyt hozzá, fedő alatt, amíg a levest ettük, jó lett ígyis

Zsuzsa írta...

Köszi szépen, kipróbálom majd a hajdinás gombalevest, talán úgy menni fog. :) Mentálisan már dolgozom a feladaton. :)
A gerslivel szerencsére jó a viszonyom.