2008. január 19., szombat

Sós citrom


A sós citrom (sóban eltett citrom, preserved lemons) a marokkói konyha gyakran használt, kedvelt hozzávalója. Piacon, üzletekben is lehet kapni, de sokan inkább otthon főzik meg. Talán már itthon is hozzájuthatunk, én még nem láttam, évek óta magam készítem.
Elkészítése gyors és egyszerű. A hagyományos módszernél hetekig is eltart, míg az ízek megfelelően összeérnek, de szerencsére létezik már 4 nap alatt megfelelő eredményt biztosító eltevési mód.

Hozzávalók (1 kis üveghez):

4 db kezeletlen citrom
4 ek só
víz

Mossuk meg alaposan a citromot, és egy éles késsel hosszában ejtsünk 8 nem túl mély bemetszést rajta. Tegyük a citromokat egy lábosba a sóval együtt, öntsünk rá annyi vizet, amennyi ellepi, és valamivel, pl egy kisebb lábosfedővel súlyozzuk le, hogy a citromok ne lebegjenek a víz felszínén. Forraljuk 25-30 percig, amíg a citrom teljesen megpuhul. Hagyjuk kihűlni. Kanalazzuk ki a citrom belsejét (arra nincs szükségünk), a héjakat tegyük egy steril befőttes üvegbe. Nyomkodjuk le, a tetejére öntsünk napraforgóolajat, zárjuk le. 4 nap érés után felhasználható. Hűtőben néhány hétig eláll.

11 megjegyzés:

phzs írta...

Melyik fázisban megy hozzá a só? Főzéskor, vagy az üvegben?

Zsuzsa írta...

köszi, a főzéskor, javítom!

ősi homár nincscitromfám írta...

kezeletlen citrom? holkapni?
kösz

Cserke írta...

Képzeld, pénteken raktam vissza a Culinárisban a polcra egy üvegnyit. 1300 ft-ot sokalltam érte, meg emlékeztem is, hogy valamelyik vega szakácskönyvben benne van, hogyan kell elkészíteni. De az a hosszú változat.
Jó, hogy beírtad, köszi.

Kezeletlen citromot Sparban, Auchanban is kapni. És a bioboltokban.

Zsuzsa írta...

1300? És mekkora üveg volt? Tényleg soknak tűnik. Egyáltalán nem macerás elkészíteni. Kíváncsi lennék, az meddig állhat el.

homár, fentieken túl lelőhelyek a biopiacok még és időnként a Culinaris.

Cserke írta...

7,5 decis talán. Igaz, hogy bébicitromok voltak benne, de erős túlzásnak találtam, pedig hajlamos vagyok időnként ilyen helyeken elvetni a súlykot.
Most viszont megcsinálom így, ahogy írtad, citromom is van hozzá.

Cserke írta...

Ma volt a barátnőm, fél literes üveg az, nem nagyobb.

Zsuzsa írta...

Kíváncsi vagyok, hogy tetszik majd. Írd meg, mit csináltál belőle!
Legközelebb majd én is megnézem a Culinarisban, még sose tűnt fel, hogy tartanak.

Cserke írta...

Igazából kinéztem egy jó kis taginet, de aztán meginogtam.
Meg megkívántam egy olyan edényt. De az Ikeás az akkora nagy, hogy azt inkább nem. Valahol hozzá lehet jutni igazihoz is, csak fel kellene őket hívnom.
De hétvégén megcsinálom a citromot, legfeljebb fémlábosban főzök taginet.

Zsuzsa írta...

Én is mindig fémlábosban főzöm a taginet, és még egyszer sem öntöttük ki. :) De vágyom egy igazi edényre is, csak még nincs itt az ideje. Meg a fazekasnő fazekában is meg lehetne csinálni, nem?
Nálunk a maradék sós citromból csirketagine lesz, jövő héten felteszem a recipét. Jól bevált étel, már sokszor csináltam, abszolút siker.

Cserke írta...

Akkor még megvárom a recepted.
Á, tudod, hogy van ez. Hogy az annyira nagyon tetszik is ráadásul. Meg hogy úgy megkívántam, hogy legyen olyanom. Kicsit visszatart azért, hogy gázra annyira nem ajánlják rátenni.Szerencsére.
Őrségi edényzeted tartja még magát?