2007. december 1., szombat

Tej- és tojásmentes palacsinta

Tej- és tojásmentes palacsinta létezik. Ezt néhány héttel ezelőtt nem gondoltam volna, pedig tejmentességben már nagyon jók vagyunk. Még be sem csuktuk magunk mögött a rendelő ajtaját, nagylány máris mérgesen sorolta, hogy mi mindenben van tojás, és akkor ő ezentúl miket nem ehet. Nem hiába sertepertél körülöttem annyit a konyhában. A drámai helyzet azonban csak délután alakult ki, amikor elhaladtunk a cukrászda előtt. Nyáron idejárunk, mindig tartanak két-három féle tejmentes fagyit. Javasolta, hogy mivel most nincs fagyi, vegyünk valami süteményt. Próbáltam kíméletesen, de a zord valót nem titkolva rávilágítani, hogy tejtermék-, tojás-, kakaó- és citrusmentes sütemény itt nem kapható. Ekkor eltört a mécses. És hogyha ő már semmit, de semmit nem ehet, még azt is kibírná, de hogy palacsintát sem? Hát ezt már mégsem lehet, palacsinta nélkül nem élet az élet.

Így esett, hogy neki láttam a palacsintakészítésnek. Illetve először többekkel megkonzultáltam a kérdést. Egybehangzó vélemények szerint azt nem lehet. De a nyomás nagy, gondoltam, mégis megpróbálom, és neki is láttam. Az "ez most csiriz, amit csinálsz?" típusú megjegyzéseket a fülem mellett elengedtem. (Különben is, nekem úgy rémlik a szakirodalomból - Brumi a Balatonnál -, hogy a csirizt főzni kell).

És az eredmény önmagáért beszél! Abszolút remek palacsintát lehet sütni tej és tojás nélkül is. Talán hajszálnyival vastagabb a szokásosnál, de egyáltalán nem szakad, nem ragad, feldobálva is gyönyörűen fordítható. A normál palacsintába én nem szoktam cukrot tenni, ebbe került egy kicsi, és a szokásosnál több só is, hogy azért mégis legyen valami íze. Először azt gondoltam, hogy kicsit több olaj kell majd a sütéshez, de mivel nem ragad, elegendő a szokásos mennyiség.

Hozzávalók (14 db):

25 dkg liszt (én tönkölybúza fehérlisztet használtam)
3,5 dl víz
2 dl szóda vagy szénsavas ásványvíz
1 mk só
1 tk cukor
olaj a sütéshez

A lisztet a sóval és a cukorral összekeverjük. Fokozatosan hozzáadjuk a vizet, alaposan, csomómentesen elkeverjük. Végül belekeverjük a szódavizet is.
A serpenyőt kiolajozzuk, és a palacsintákat készre sütjük.
Kedvünk és allergiánk szerint mindenféle finomsággal megtöltjük.

(kép/logo:
www.alter.hu)

12 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ezt jó tudni, kislányom legjobb barátnője tojásallergiás, viszont palacsintaimádó. Udv, Tintaleves

merci írta...

ez jó, már magamévá is tettem :)

Névtelen írta...

te jaj sa mor eu nem meg er 5 banit olyan kibocsajtott "naspa" voot meg se nem meg tuttam enni

Névtelen írta...

ez nagyon jó és ízre ugyan olyan mint a tojásos

Névtelen írta...

Tényleg fasza!

Névtelen írta...

Kipróbáltam...,bár nem vagyok allergiás,csak kiváncsiságból!Őszinte leszek..,nagyon szar!!És sütés közben zsugorodik össze a palacsinta:s Ha megsült az állaga meg olyan mint a guminak,nekem nem jött be,de biztos van akinek izlik!

Zsuzsa írta...

akkor szerintem többet ne csinálj.

Névtelen írta...

Keszitettem tojas nelkuli palacicsintat, kovettem a receptet de hozza adtam egy kis tejet es + kanal cukrot. Meg kell hogy mondjam hogy nagyon jo lett. Szuper. Koszonom a receptet.

Névtelen írta...

...ma csak lisztre futotta.. víz volt, só volt, cukor alig, de azért egy pici volt itthon... megcsináltam, jó volt! na, meg nem is vagyunk már éhesek!!! Hátha még tudnád, hogy nagyurasan, még két almát is reszeltem bele... Hmmmm...!

Névtelen írta...

A zsugorodás lehetett a liszttől is ... és mivel gumis lett az állaga gondolom az volt a hiba ...

Névtelen írta...

Koszonom a receptet. Kiindulopontnak hasznaltam, szoda nem volt itthon, es rizstejet hasznaltam viz helyett. Egesz jo lett. Az oszinte Nevtelennek pedig uzenem, hogy nem am azert hagyjuk ki belole a tejet es a tojast mert igy finomabb! ... :)
Zsuzsa

Névtelen írta...

Sziasztok!
Sajnos az én unokám tojás és fehérje érzékeny, így mindent hanyagolni kell, amiben tojás és tej van...a tejet még lehet helyettesíteni szója, kókusz, stb. tejjel, de a tojásfehérjét, amitől bármi is összeáll, hát az a kunszt...

Szóval ez jónak látszik, én is kifogom próbálni..

Igen...én is üzenem annak, aki fanyalog, hogy nem jójántunkból kísérletezünk ilyesmivel...
pláne, ha kisgyerekről van szó...

Köszönjük szépen a receptet.