2007. december 17., hétfő

Sütőtökös rizottó

Ha kedves olvasóimnak az volt eddig a benyomása, hogy gombán és édességen kívül nem főzök semmit, nem jártak messze az igazságtól. Elvétve azért készítek mást is, pl. mi is szoktunk csirkepaprikást vagy borsólevest enni. S mivel jó ideje foglalkoztat a rizottó, legyen ő az első nem édes étel a Mézesmadzagon.
A rizottóval az a gond, hogy azt hiszem, nem szeretem. Többször, több helyen kóstoltam, még Olaszországban is, de nem nyerte el tetszésemet. De az sem tetszett, hogy nem tetszik. Így adtam neki egy utolsó utáni esélyt: megfőzöm én, és ha így sem ízlik, többet nem foglalkozom vele. Sok receptet elolvastam. A magyar bloggerek közül is foglalkoztak már vele jónéhányan, Mamma még részletes főzési útmutatót is írt.

Amikor már úgy gondoltam, mindent tudok a rizottóról,
Zenzero&Canella receptje alapján vágtam bele. Eredetileg sütőtök és gorgonzola rizottóról van szó, és egészen az utolsó pillanatig magam is így terveztem, de porszem csúszott a gépezetbe. Úgy emlékeztem, hogy a sajt, ami két hete áll a hűtőben gorgonzola, de kiderült, hogy egy camambertre emlékeztető állagú danish blue. Mit volt mit tenni, beletettem, és nagyon finom lett így is. Ráadásul ma megnyugodva olvastam, hogy még a nagyok is bátran helyettesítik a parmezánt cheddarral. A tisztesség kedvéért azért gorgonzolával is el fogom készíteni. De csak a vargányás után. Mert úgy tűnik, lehet, hogy mégis szeretem a rizottót.

Hozzávalók (2 főre):

20 dkg rizottórizs
1 ek vaj
1 kicsi hagyma
3 ek száraz fehérbor
20 dkg sütőtök, apró kockára vágva (tisztítva mérve)
kb. 6 dl forró zöldségleves*
10 dkg danish blue (gorgonzola)

A vajat egy szendvicstalpú lábosban megolvasztjuk. A hagymát kockára vágjuk, a felolvasztott vajon néhány percig pároljuk. A rizottórizst hozzáadjuk, néhány percig kevergetjük a forró vajon, majd ráöntjük a bort, és hagyjuk teljesen elpárologni. Belekeverjük a sütőtököt.
A forró zöldségléből (végig tartsuk melegen, akár kis lángon alá is gyújthaunk) egy merőkanálnyit a rizshez öntünk, elkeverjük. Gyakran megkevergetve kis lángon forraljuk, amíg a levet majdnem teljesen elfővi. A forró zöldségléből újra egy merőkanálnyival pótoljuk, ha elfogy ismét. A rizst ily módon kb. 20 perc alatt megfőzzük. Vigyázzunk, hogy a végére se száradjon ki teljesen, maradjon egy kicsit leveses.
Amikor kész, hozzákeverjük a sajtot, és néhány percig fedő alatt pihentetjük. Azon nyomban, frissen, forrón tálaljuk.












* Zöldségleves update! :)

2 l vízben feltettem főni egy félbevágott hagymát, 2-2 darabokra vágott sárga- és fehérrépát (elég nagyok voltak), egy felnegyedelt zellergumót. Megsóztam, került bele néhány szem egész bors, és 2 babérlevél is. Ha lett volna zellerzöldem, azt is beleteszem. Lassú tűzön kb. fél órát forraltam, amíg a zöldségek megpuhultak, leszűrtem. 6 dl ment a rizottóba, 1 litert pedig lefagyasztottam a nehéz időkre.

3 megjegyzés:

Rossamela írta...

Nem ér, én akartam sütőtökös rizottót! :) Na jó, akkor majd radicchiós lesz, van egy kis fej firenzei radicchio a hűtőben. Úgyis azt ettem egy hete Bolognában és nem ízlett, túl sós volt, megmutatom majd én, hogy jobbat tudok! :D Ami jó volt benne, hogy nem volt az a hatalmas adag, mint szokott, (csodálkoztam már azon is, hogy egy főre is megcsinálják) és egy parmezánból formázott kosárkában tálalták.
Az első rizottóm egyébként vargányás volt, egy olasz fiútól tanultam, a fűszere csak fokhagyma és petrezselyem, az fantasztikusan finom, hihetelenül illik a vargánya állaga a rizottóhoz.
Látom, taktikusan hallgatsz arról, miből van a zöldséglé. ;) (Én simán megfőzök gyorsan egy répát, hagymát, szál zellert, oszt kész. Mert alaplé-hadsereg nem sorakozik a hűtőmben.)

Zsuzsa írta...

Miből, miből, hát zöldségből! Nálam ez, hogy úgy mondjam, khm, természetes. ;)) Vagy nem olvastad kommentemet a leveskockaügyről Tintalevesnél? :)
Megnyugtat, hogy jobb rizottót főzünk, mint az olaszok! :D

Fűszeres Eszter alias Fűszer és Lélek írta...

Vargányásra szavazok!
Hmmm!